سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر کس چهل روز برای خدا اخلاص ورزد، حلال خورد و روزش را روزه بدارد و شبش را به عبادت بایستد، خداوند چشمه های حکمت را از دلش بر زبانش جاریکند . [امام علی علیه السلام]

روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: azeron چهارشنبه 87 دی 11   ساعت 9:59 صبح

ششمین مراسم آئین مذهبی سوگ و مویه با هدف معرفی و ترویج آئین های عاشورایی مردم منطقه ی کاشان با مراسم تعزیه خوانی بمدت یک هفته از هشتم تا  15 دی ماه و همچنین برنامه نواهای ماندگار روزهای  19 و 20 دی ماه در خانه هنرمندان کاشان برگزار می شود

ششمین دوره مراسم سوگ و مویه در دو بخش تعزیه و نواهای ماندگار به همت خانه هنرمندان کاشان و شرکت تعاونی گردشگری و اطلاع رسانی کاشان شهر آفتاب و همکاری شهرداری و گروه های تعزیه خوانی منطقه کاشان اجرا خواهد شد .

دبیر ششمین آیین سوک و مویه با اشاره به اینکه در گوشه ی دیگر از آیین های مردمان کاشان نواهای ماندگار جای خاصی برای خویش محفوظ دارند  افزود : مقتل خوانی ، خیل عرب ، بحر طویل خوانی ، سنج زنی ، مرشدی ، پیش خوانی ، سقا خوانی ، چاووش خوانی ، وداع خوانی ، زنگ حیدری ، مرثیه خوانی و . . . همه از قلب این مردم برای ائمه اطهار (ع) و پیامبر اسلام (ص) است .
 الوانی گفت : تعزیه ، نواهای ماندگار و آیین های مردمی نظر و بهره ی خاصی از حماسه خونین امام حسین (ع) دارد و بسیاری از آیین هایی که در ماه محرم اجرا می شود انحصارا"‌ دل در گروی سید الشهدا (ع) داشته وگوهر علاقه به امام حسین (ع) همه هنرها را وابسته ایشان ساخته است .
‌ به گفته وی تعزیه هنری است که حد اکثر آن در خدمت حادثه کربلا است .
دبیر ششمین آیین سوک و مویه افزود :‌ به لطف خدا این آیین با هدف معرفی و ترویج آیین های عاشورایی مردم منطقه ی کاشان امسال نیزبا همت چشم گیری برگزار می شود .
وی خاطرنشان کرد : کاشان به عنوان مهد تعذیه و با دارا بودن استعداد های بسیاری در این زمینه و توجه خواص هنرمندان این خطه به آیین های نوای می تواند بیش از آن چه تا کنون از آن سراغ داریم به این مهم بپردازد .
وی یاد آورشد :‌ششمین دوره ی آیین سوگ و مویه با همکاری گروه های آیینی از شهرستان کاشان ، شهر مشکات و روستا های قزاآن ، اسحاق آباد ، نشلج و آزران در قالب گروه های هیئت تعزیه خوانی حضرت علی اکبر (ع) قزاآن ، گروه تعزیه حضرت سید الشهدا مشکات ، گروه تعزیه خوانی خیمه داران اهل البیت (ع) اسحاق آباد ، گروه تعزیه خوانی حضرت علی اکبر (ع) آزران ، گروه تعزیه خوانی کوثر نشلج و گروه تعزیه خوانی باب الحوائج (ع) کاشان و نواهای ماندگار توسط گروه سقا خوانی ضیغم شکل گرفته است و در دو روز پایانی این مراسم به تفسیر درباره نقش های ماندگار در تعزیه ، الحان و ردیف های سقا خوانی سخن گفته خواهد شد .
سید محمد مهدی الوانی افزود :‌با توجه به توانایی های تعزیه و تعزیه خوانی منطقه کاشان و با عنایت به مشاهیر تعزیه خوان کاشانی همچون سید مصطفی میر عزای کاشی ، میزا غلامحسین کاشی ، حاج ملا حسین زینب خوانی کاشانی ، حاج ملا حسین امام خوان کاشی ، آقا سید کاظم میر غم ، سید زین العابدین غراب کاشی ، دبیرخانه ششمین دوره آیین مذهبی سوگ و مویه از مسئولین محترم و مردم خیر می خواهد در راستای رشد این آیین عاشورایی و توجه خاص به استعدادهای گردشگری و میراث معنوی در خطه کاشان اقدام به تاسیس موزه تعزیه کاشان نمایند تا هم با بازدید گردشگران و مردم به معرفی این میراث معنوی اقدام کرده باشیم و هم آن که با ایجاد چنین موزه ی مستوجب دلگرمی تعزیه خوانان و گسترش تعزیه خوانی در بین جوانان را فراهم کنیم .
الوانی در پایان از قبول زحمت و حسن همکاری گروه های تعزیه خوان منطقه کاشان ، گروه آیین های نوایی ، روابط عمومی شهرداری کاشان ، مدیریت خانه هنرمندان کاشان ، بخصوص از جناب آقای مقامی محقق و مجری طرح و اعضای کیمته برگزاری ششمین پرده از آیین سوگ و مویه کمال تشکر و سپاس را نمود .
برگرفته از پورتال کاشان


دل نوشته ها ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سمفونی ایثار
کل و کلون
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
327067 :مجموع بازدیدها
24 :بازدید امروز
23 :بازدید دیروز
پیوندهای روزانه
موضوعات وبلاگ
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
مدیر وبلاگ : آذران[399]
نویسندگان وبلاگ :
دهاتی (@)[59]

m.saadat (@)[22]

کانون فرهنگی علی ابن ابیطالب(ع) (@)[258]

مهدی توانگری (@)[56]

azeron (@)[60]

rivand (@)[24]

کانون فرهنگی،هنری سیدالساجدین(ع) (@)[0]

شورای اسلامی (@)[12]

مرتضی مطهری -ر[4]
KHABAR CHIN[6]
A_abad (@)[31]

امیر معصومی[4]

لوگوی خودم
روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
لینک دوستان
روستای ازوار (سده)
شهدای آذران
امام زاده احمد (ع) روستای آرنجن
روستای آرنجن
آذران وطن من
صفحات اختصاصی
فهرست موضوعی نوشته ها
ادبی و اجتماعی[82] . اخبار و حوادث[29] . تصاویر[27] . خبری از آذرون[22] . تسلیت[5] . وبلاگ ونویسندگان[3] . انتخابات[3] . کانون فرهنگی[2] . مسابقه . مقالات . وبلاگ و نویسندگان . از مطالب خواننده ها . زبا شیرین آزرانی . شعر . فرا رسیدن ایام سوگواری .
نوشته های قبلی را اینجا ببینید_بایگانی
شورا
اخبار آذران
ورزشی
مربوط به وبلاگ
تصاویری از آذران
کانون علی ابن ابیطالب
ادب و هنر
شرکت تعاونی
سایر موضوعات
دینی و مذهبی
پایگاه امام رضا(ع)آذران
مناسبت ها
پیام شهداءـ راه شهداء
کانون فرهنگی،سیدالساجدین(ع)
آرشیو موقت
بهداشت جسم ـروان
خبرهای کاشان و حومه
اشتراک