سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خداوند، سه تن را دشمن می دارد : کسی که منّت گذارانه صدقه می دهد ؛ آن که در عین دارایی، در خرجی دادنْ سخت می گیرد ؛ و فقیر ولخرج . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: آذران دوشنبه 88 اردیبهشت 14   ساعت 12:38 عصر

آنفولانزای خوکی‏،بدون شک این روزها بارها و بارها شما این واژه را از رسانه های داخل ویا احیانآ خارجی شنیده اید.اما براستی دلیل این همه سرو صدا و گاهآ واکنش های مقامات سیاسی بعضی کشورها چیست؟

این موضوع بی جهت نیست و

آنفولانزای خوکی، بیماری است که خوک ها به آن مبتلا شده ولی بدلیل تشابه ساختار بدن انسان با خوک، انسان ها نیز به آن دچار می شوند.
راه انتقال این بیماری از طریق هوا و مجرای تنفسی است

 انسانها چگونه به آنفولانزای خوکی مبتلا می‌شوند، مردم طی تماس با خوک‌سانان آلوده مبتلا می‌شوند ولی مواردی از ابتلای انسان بدون تماس با خوک نیز گزارش شده است. ابتلای انسان به انسان نیز در تماس نزدیک افراد اتفاق می‌افتد و در مواقع خطر پاندمی، پرورش ندادن خوک و یا مصرف نکردن گوشت آن در یک کشور هرگز تضمین‌کننده منتشر نشدن این ویروس درآن کشورها نیست. ازسوی دیگر  مردمی که با خوک‌سانان در تماس نیستند به دلیل ایمن نبودن در برابر ویروس به‌طور طبیعی بیش‌تر در معرض خطر هستند تا جوامعی که پرورش خوک دارند.

چگونه از خود مراقبت کنیم؟
آنفولانزای خوکی همانند دیگر انواع سرماخوردگی می باشد؛ به شدت توصیه می شود که مکررا دست های خود را به خوبی با آب و صابون و یا هر ماده تمیز کننده استاندارد دیگری بشوئید.
البته برای این بیماری داروهای نظیر، آمانتادین و ریمانتادین وجود دارد که از ورود ویروس به سلولها جلو گیری می‌کنند

راه‌های پیشگیری و مبتلا نشدن به این ویروس عدم تماس با افراد دارای تب و سرفه، شستشوی چندباره در طی روز با صابون (دستها)، استفاده از ماسک دهان و بینی، شستشوی دست و صورت پس از هربار تماس با عضو بیمار خانواده، ایجاد جریان هوا در محلی که بیمار خوابیده و استفاده از هوای آزاد، در صورت مشکوک بودن به علائم سرماخوردگی از رفتن به سر کار یا مدرسه و جمعیتها اجتناب کنید

خوش بختانه تا کنون، موردی از این بیماری در کشور ما گزارش نشده است

واکسنی برای این ویروس در حال حاضر وجود ندارد،:متاسفانه دربهترین حالت شش ماه طول می‌کشد تا واکسن همین سویه ویروس ساخته شود در حالیکه سرعت انتشار ویروس بسیار بیش‌تر است و همان‌طور که می‌دانید طی چند روز پس از شیوع این ویروس در جهان، امروزه علاوه بر آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آسیا و اقیانوسیه نیز درگیر شده‌اند.

.تا کنون، تحقیقات در مورد نحوه انتقال این ویروس تکمیل نشده است؛ با این حال از هرگونه تماس با افرادی که سرما خورده اند جلوگیری کنید.
تنها راه جلوگیری از سرایت این بیماری، انجام و تشدید مراقبت های لازم است.
علائم

این آنفولانزا همانند دیگر سرماخوردگی، همراه با سردرد، گلودرد،کوفتگی عضلانی، درد مفاصل، تب و لرز و گاها تهوع و اسهال می باشد.
خطراتی که این بیماری واگیردار برای انسان دارد: این بیماری درانسان عمدتا تک‌گیر، انفرادی و گاهی حالت اپیدمی‌ پیدا می‌کند و علائم‌ آن مشابه سرماخوردگی است که  درجات آن ضعیف و گاهی بدون علامت تا پنومونی شدید(سینه پهلو) و مرگ است.

این بیماری در صورت اقدام به موقع، قابل درمان است و سازمان بهداشت جهانی نیز داروی «تامی فلو» را برای آن تا کنون پیشنهاد کرده است

. فاز یک تا سه از لحاظ پاندمی شدن درگیری جمعیت حیوانی است و تعداد کم موارد انسانی که ما از این مرحله گذشته‌ایم. فاز چهار که انتقال انسان به انسان هست و در فاز پنج حداقل در دو کشور انتقال انسان به انسان تایید رسمی شده است فاز شش درگیری سراسری جهان است و امیدواریم که ما شاهد فاز شش نباشیم بویژه که ما فصل گرما را در پیش داریم و این ویروس به نور و حرارت و مواد ضدعفونی بسیار حساس است

اما جهان با آنفولانزای خوکی غریبه نیست و اپیدمی آنفلوانزا در بهار سال 1918 میلادی، حدود50 میلیون نفر در سراسر جهان قربانی گرفت. این اپیدمی 25درصد جمعیت آمریکا را مبتلا کرد و به گزارش کتاب"تاریخچه آنفلوانزای 1918" عوارض آن در عرض یک سال 12 سال از میانگین طول عمر کسانی که جان سالم به در بردند، کم کرد.و شاید دلیل اصلی  ترس و وحشت کنونی مردم جهان نیز یه سبب همین سابقه بد این بیماری باشد.

مهار بیماری با همکاری مداوم و مستمر و موثر همه کشورها  و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق دست یافتنی است.

 

 


دل نوشته ها ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سمفونی ایثار
کل و کلون
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
327216 :مجموع بازدیدها
5 :بازدید امروز
40 :بازدید دیروز
پیوندهای روزانه
موضوعات وبلاگ
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
مدیر وبلاگ : آذران[399]
نویسندگان وبلاگ :
دهاتی (@)[59]

m.saadat (@)[22]

کانون فرهنگی علی ابن ابیطالب(ع) (@)[258]

مهدی توانگری (@)[56]

azeron (@)[60]

rivand (@)[24]

کانون فرهنگی،هنری سیدالساجدین(ع) (@)[0]

شورای اسلامی (@)[12]

مرتضی مطهری -ر[4]
KHABAR CHIN[6]
A_abad (@)[31]

امیر معصومی[4]

لوگوی خودم
روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
لینک دوستان
روستای ازوار (سده)
شهدای آذران
امام زاده احمد (ع) روستای آرنجن
روستای آرنجن
آذران وطن من
صفحات اختصاصی
فهرست موضوعی نوشته ها
ادبی و اجتماعی[82] . اخبار و حوادث[29] . تصاویر[27] . خبری از آذرون[22] . تسلیت[5] . وبلاگ ونویسندگان[3] . انتخابات[3] . کانون فرهنگی[2] . مسابقه . مقالات . وبلاگ و نویسندگان . از مطالب خواننده ها . زبا شیرین آزرانی . شعر . فرا رسیدن ایام سوگواری .
نوشته های قبلی را اینجا ببینید_بایگانی
شورا
اخبار آذران
ورزشی
مربوط به وبلاگ
تصاویری از آذران
کانون علی ابن ابیطالب
ادب و هنر
شرکت تعاونی
سایر موضوعات
دینی و مذهبی
پایگاه امام رضا(ع)آذران
مناسبت ها
پیام شهداءـ راه شهداء
کانون فرهنگی،سیدالساجدین(ع)
آرشیو موقت
بهداشت جسم ـروان
خبرهای کاشان و حومه
اشتراک