سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانش میراثى است گزین و آداب ، زیورهاى نوین جان و تن و اندیشه آینه روشن . [نهج البلاغه]

روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: کانون فرهنگی علی ابن ابیطالب(ع) پنج شنبه 87 آذر 28   ساعت 4:46 عصر

 


استادجواد محدّثى

هرچند ادعاهاى بزرگ داریم، اما در مسیر کمال و رسیدن به «هدف خلقت» و بالنده ساختن «شخصیت انسانىِ» خویش، هنوز شاگرد کلاس اوّلیم و کودک دبستانى و طفل راه. خواسته‏هایمان زیاد و تمایلاتمان سیرى‏ناپذیر است.
دوست داریم به هرچه علاقه داریم، برسیم و از هرچه برایمان لذّت‏بخش است، بهره ببریم و از خوردنى‏ها، پوشیدنى‏ها، دریافت‏هاى مالى، درآمدهاى اقتصادى، شهرت اجتماعى، موقعیّت مادى و... بدون «خطّ قرمز» و بى حدّ و مرز، استفاده کنیم.
ولى... آیا همه خواسته‏هاى ما منطقى است؟ همه آنچه دوست داریم، براى ما مفید است؟ همه آنچه براى ما لذت‏بخش است، براى آینده درازمدّت ما مصلحت دارد؟
این تعبیر زیباى قرآن کریم را چگونه مى‏بینیم که مى‏فرماید: «چه بسا از چیزى خوشتان نیاید، ولى برایتان خوب باشد. و چه بسا چیزى را دوست داشته باشید، ولى برایتان بد باشد».(1)
این آیه، پس از حکم وجوب مبارزه و نبرد با دشمن بیان شده است ؛ چیزى که براى انسان، سخت و سنگین است و آثار و تبعات آن، گاهى ناخوشایند ؛ ولى فرجام و پیامد آن براى فرد و امّت، مى‏تواند برکات بسیارى داشته باشد.
این نگاه، عملکرد و مواضع و رفتار ما را نیز عوض مى‏کند. تجربه‏آموزى از حوادث و عبرت گرفتن از فراز و نشیب‏هاى زندگى، از همین رهگذر است که ارزش پیدا مى‏کند و دوست‏داشتنى مى‏شود.
شکست یک گروه رزمنده در عملیات، آنان را به شناخت ضعف‏ها و نقاط آسیب‏پذیر و اشتباهات در محاسبه مى‏رسانَد و در نتیجه، با نقشه دقیق‏تر و ارزیابى‏هاى حساب شده‏تر و تمهیدات بهتر در مراحل بعدى عملیات، وارد نبرد مى‏شوند و از آن شکست، «نردبان پیروزى» مى‏سازند.
صائب تبریزى گوید:
ما شیشه‏ایم و باک نداریم از شکست

شیشه چو بیشتر شکند، تیزتر شود.

از کجا که مصلحت، گاهى در یک شکست و ناکامى نباشد؟ از کجا که هرچه به سود ماست، به صلاح ما هم باشد؟
زمین خوردگان، باید از ضربه‏هاى روزگار، «درس» بگیرند تا به مقاومت خویش بیفزایند. بى‏مهرى و عتاب و تنبیه یک معلم، شاگرد را رنجیده خاطر مى‏سازد. ولى اگر رشد علمى و موفقیت تحصیلى دانش‏آموز، در همان جفا و عتاب استاد باشد، چه؟ آن وقت هم باید رنجید؟ سرمشق‏هاى خوش‏نویسى دوران دبستان را از یاد نبریم که: «جور استاد، بِهْ ز مهر پدر».
اگر پدر مى‏خواهد نفع برساند، استاد هم مى‏خواهد مصلحت و آتیه شاگردش را مراعات و تأمین کند.
به قول شاعرى نکته‏سنج:
تمتّعى که من از عمر خویشتن بردم

همان جفاى پدر بود و سیلى استاد.

در این جا، هم جفاى پدر و هم سیلى استاد، در یک امتداد قرار مى‏گیرند و آن عبارت است از: «مصلحت ما».
از سوى دیگر، در رسیدن به منفعت نیز، این نکته اساسى نهفته است که: کدام سود؟ و کدام منفعت؟

کدام منفعت؟


اگر منفعت‏طلب باشیم، بد نیست ؛ ولى گاهى اشتباهمان در این است که منفعت ابدى و سود بیشتر و لذّت بى‏انتها را فداى نفع اندک و سود ناچیز و لذّت گذرا مى‏کنیم و تازه مى‏اندیشیم که زرنگ و باهوشیم و از دیگران، جلو افتاده، گوى سبقت را ربوده‏ایم.
در تعبیرات قرآن، تقابلى میان «حیات دنیا» و «آخرت» دیده مى‏شود. کدام یک باید فداى دیگرى شود؟ و کدام را باید داد تا به دیگرى رسید؟ کدام «نردبان» است و کدام «بام»؟
نقداندیشان، تنها به سود دنیا و لذّت آنى و کامیابى مادّى مى‏اندیشند و همه همّت خویش را هم صرف آن مى‏کنند؛ امّا کسانى هم هستند که از دنیا، پلى براى رسیدن به آخرت مى‏سازند. این، یعنى فدا کردن «کم» براى رسیدن به «بیش»، و گذشتن از «محدود» براى دست یافتن به «نامحدود».
عاقل کیست و غافل کدام است؟ قرآن، کسانى را نکوهش مى‏کند که: «آخرت را به زندگى دنیوى مى‏فروشند، و چه معامله زیانبارى!».(2)
مگر دنیا در برابر آخرت، چه ارزشى دارد و به چند مى‏ارزد؟ اصلاً قابل مقایسه نیستند. ولى چه مى‏شود کرد؟ عدّه‏اى به همین متاع دنیا و تمتّعات ناپایدار آن، دل‏خوش‏اند. باز هم از قرآن بیاموزیم که درباره این‏گونه افراد مى‏فرماید: «به زندگى دنیا دل‏خوش‏اند، درحالى‏که زندگى دنیا، در آخرت، جز متاعى (ناچیز) نیست!».(3)
اگر لذّتِ ترک لذّت بدانى

دگر لذّت نفس، لذّت نخوانى.

کدام مصلحت؟


صلاح ما در چیست؟ نفع ما در کجاست؟ کدام منفعت به مصلحت ماست؟ کدام سود، جلوى سود بیشتر را مى‏گیرد؟ کدام بهره‏ورى، ما را از بهره‏هاى بزرگ‏تر، محروم مى‏سازد؟ کدام کامجویى، ما را به ناکامى اصلى مى‏کشاند؟ کدام لذّت آنى، رنج ابدى برایمان فراهم مى‏آورد؟ (یک لحظه هوسرانى، یک عمر پشیمانى!)
نمى‏گویم در پى نفع و سود نباشیم، نه؛ بلکه به شدّت طرفدار «منفعت‏طلبى» هستم ؛ ولى نباید در شناخت منافع اصلى و مصالح واقعى اشتباه کرد، یا فریب خورد، یا به کم، قانع شد و تنها «حالا» را دید و فقط به «جلوى چشم» و «پیش پا» نگاه کرد.
پس سیر گلستان‏ها، از آنِ چه کس باشد؟...
منفعت مهم و بزرگ، بهشت برین و رضاى الهى و عبودیت است. اگر حیات ما به این فرجام، منتهى نشود، باخته‏ایم. در پى نفع بودن، یعنى «مهم» را خواستن ؛ ولى شناخت مصلحت، یعنى توجّه به «مهم‏تر» داشتن.
این جاست که گاهى منافع با مصالح، اصطکاک مى‏یابند و باید عاقل بود و آنچه را به صلاح است برگزید و از مهم، به خاطر مهم‏تر، چشم پوشید. در کلام حضرت امیر(ع) است: «هر که به کار غیر مهم بپردازد، کار مهم‏تر را تباه ساخته است».(4)
ما یک عمر بیشتر نداریم و سرمایه ما همین «یک‏بار زیستن» است؛ ولى سود ما چیست؟ و این سرمایه را صرف چه مى‏کنیم؟
یکى به «پروار کردن جسم» مى‏پردازد، یکى به «پربار کردن جان».
آنان که به اصلى و فرعى کردن هدف‏ها، برنامه‏ها و تلاش‏ها نمى‏پردازند، چه بسا عمرشان صرفِ آن شود که جان را فداى جسم کنند و ابدیّت را خرج حال و گذرا! این، یعنى: «آفتابه خرج لحیم!» و اصل، فداى فرع! کدام عاقل چنین مى‏کند؟
«سوار» مهم‏تر است یا «مَرکب»؟ «ماشین» اصل است یا «سرنشین»؟ مال براى انسان است، یا انسان براى مال؟ و به گفته سعدى: «خوردن براى زیستن است، یا زیستن براى خوردن؟».
کاش، در وراى «امروز»، «فردا» را هم ببینیم! کاش بیش از «سود فعلى»، به «سعادت آینده» بیندیشیم و سود و زیان و مصالح و منافع واقعىِ خویش را بهتر بشناسیم، تا از کوره‏راه‏هاى زندگى به «صراط مستقیم» راه یابیم. باباطاهر عریان، این شاعر دل‏سوخته و شوریده‏حال، چه خوب سروده است:
تو که ناخوانده‏اى علم سماوات

تو که نابرده‏اى ره در خرابات

تو که سود و زیان خود ندانى،

به یاران کى رسى؟ هیهات، هیهات!

.1 سوره بقره، آیه 216 .
2. همان، آیه 86 .
3. سوره رعد، آیه 26 .
4. غررالحکم، حدیث 8607 .

دل نوشته ها ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سمفونی ایثار
کل و کلون
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
333369 :مجموع بازدیدها
190 :بازدید امروز
25 :بازدید دیروز
پیوندهای روزانه
موضوعات وبلاگ
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
مدیر وبلاگ : آذران[399]
نویسندگان وبلاگ :
دهاتی (@)[59]

m.saadat (@)[22]

کانون فرهنگی علی ابن ابیطالب(ع) (@)[258]

مهدی توانگری (@)[56]

azeron (@)[60]

rivand (@)[24]

کانون فرهنگی،هنری سیدالساجدین(ع) (@)[0]

شورای اسلامی (@)[12]

مرتضی مطهری -ر[4]
KHABAR CHIN[6]
A_abad (@)[31]

امیر معصومی[4]

لوگوی خودم
روستای آذران (نگینی درکوههای کرکس)
لینک دوستان
روستای ازوار (سده)
شهدای آذران
امام زاده احمد (ع) روستای آرنجن
روستای آرنجن
آذران وطن من
صفحات اختصاصی
فهرست موضوعی نوشته ها
ادبی و اجتماعی[82] . اخبار و حوادث[29] . تصاویر[27] . خبری از آذرون[22] . تسلیت[5] . وبلاگ ونویسندگان[3] . انتخابات[3] . کانون فرهنگی[2] . مسابقه . مقالات . وبلاگ و نویسندگان . از مطالب خواننده ها . زبا شیرین آزرانی . شعر . فرا رسیدن ایام سوگواری .
نوشته های قبلی را اینجا ببینید_بایگانی
شورا
اخبار آذران
ورزشی
مربوط به وبلاگ
تصاویری از آذران
کانون علی ابن ابیطالب
ادب و هنر
شرکت تعاونی
سایر موضوعات
دینی و مذهبی
پایگاه امام رضا(ع)آذران
مناسبت ها
پیام شهداءـ راه شهداء
کانون فرهنگی،سیدالساجدین(ع)
آرشیو موقت
بهداشت جسم ـروان
خبرهای کاشان و حومه
اشتراک